عبادت و پرستش فطری است و انسان خواه ناخواه یکی را میپرستد و برای همین است که در تاریخ بشریت بت پرستی رواج پیدا میکردند و امروز هم تقریبا نصف جمعیت جهان بت پرست هستند و پرستش در وجود و ذات انسان نهفته است. و حق است که انسان آن شیء وکسی را عبادت کند که سزاوار عبادت و پرستش است و او جز خالق هستی و آفریننده انسان نیست او است که همه این جهان را آفرید و در اختیار انسان قرار داد و انسان را بر آنها مسلط ساخت. تمام حیوانات و موجودات زمین و آسمان را مسخر انسان ساخت و فرمود «وَ سَخَّرَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومُ مُسَخَّراتٌ بِأَمْرِهِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ؛ وخداوند شب و روز و خورشید و ماه را در خدمت و بهره دهى شما قرار داد و ستارگان به فرمان او تسخیر شدهاند البتّه در این امر براى گروهى که تعقّل مىکنند نشانههایى قطعى (از عظمت وقدرت وحکمت و رأفت) اوست» (نحل/12) و در سوره حج ایه 35 آمده « آیا ندیدى که خداوند آنچه را در زمین است و نیز کشتىهایى که به امر او در دریا مىروند براى شما رام کرده است و آسمان را نگاه داشته تا جز به فرمان او به زمین نیفتد؟ همانا خداوند نسبت به مردم رأفت ورحمت دارد.» و آیا سزاوار نیست که به ندای فطرت خویش گوش فرا دهیم و چنین آفریننده را بپرستیم؟ خدای که همه این موجودات را با هدف اینکه او را عبادت کنیم آفرید « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون؛ من جنّ و انسان را نیافریدم مگر برای عبادت» (ذاریات/56). هدف آفرینش انسان پرستش و عبادت خداوند است که نماز یکی از بهترین و برجستهترین اطاعت و بندگی او است. (هاشمی، جعفری، آتشینصدف:1392، ص71)
منابع:
قرآن
آتشینصدف: جعفریپورهاشمی، این گونه پاسخ دهید، مرکز تخصصی ستاد اقامه نماز، چاپ اول، 1392.