زندگی به رنگ خدا

انسان رنگ پذیر است و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد
زندگی به رنگ خدا

انسان ذاتا رنگ پذیر است و هر رنگ را می‌پذیرد و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد
"صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً" چرا که انسان خلیفه خدا است "قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً"

آخرین نظرات

زندگی به رنگ خدا

انسان رنگ پذیر است و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد





يكشنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۰، ۰۵:۴۹ ب.ظ

#آشنایی_با_مهدویت5

#مهدویت_در_منابع_اهل_سنت


💠 مقدمه

باورداشت #«مهدویّت» و اندیشه ظهور حضرت مهدی(عج) ـ بر خلاف تصوّر عده‌ای ـ نه تنها اختصاص به شیعه ندارد؛ بلکه بخش مهمّی از عقاید اسلامی به حساب می‌آید که بر اساس بشارت‌های پیامبر گرامی اسلام(ص) ، میان تمامی فرقه‌ها و مذاهب اسلامی شکل گرفته است.

در حوزة اعتقادات اسلامی، کمتر موضوعی را می­توان یافت که تا این حد به آن اهمیت داده شده و در اصل اعتقاد به ظهور منجی، نوعی اتفاق نظر و وحدت فکر، شکل گرفته باشد.


احادیث مربوط به حضرت مهدی(عج) ، در بسیاری از کتاب­های معروف اهل سنّت نیز آمده است. در بیشتر این کتاب‌ها، از اوصاف و زندگی حضرت مهدی(عج) ، نشانه­های ظهور، محل ظهور و بیعت، تعداد یاران و دیگر موضوعات سخن به میان آمده است.


مشهور میان مسلمانان در طول تاریخ، این است که در آخرالزمان، مردی از اهل بیت: ظهور کرده، عدالت را آشکار می­کند. مسلمانان از او پیروی می‌کنند و او بر کشورهای اسلامی چیره می­شود. نام او #«مهدی» است. با مروری بر کتاب‌های روایی اهل سنّت روشن می‌شود که موضوع مهدویّت در این منابع نیز به فراوانی مورد اشاره قرار گرفته است. علاوه بر روایات فراوانی که در منابع اهل سنّت به صورت پراکنده به چشم می‌خورد، تدوین و تألیف کتاب‌های حدیثی مختص به حضرت مهدی(ع) ، به وسیله دانشمندان اهل سنّت، گویای جایگاه والای #«مهدویّت» نزد آنان است. متون روایی اهل سنّت را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:


💠 #منابع_روایی_اهل_سنت


💠◀️  کتاب های عمومی


1️⃣المصنف عبد الرزاق، این کتاب اثر ابوبکر عبد الرزاق بن همام صنعانی (م 211 ق) است. وی در این کتاب فصلی را با عنوان »باب المهدی« گشوده و در آن بیش از ده حدیث نقل کرده است.


2️⃣کتاب الفتن؛ حافظ ابوعبد الله نعیم بن حماد المروزی (م 229 ق) در کتاب الفتن احادیث فراوانی درباره حضرت مهدی(عج) و صفات، ویژگی­ها و حوادث عصر او، روایت کرده است.


3️⃣ المصنف فی الاحادیث و الآثار؛ حافظ عبد الله بن محمّد بن ابی شیبة الکوفی (م 235 ق)، مؤلف کتاب یاد شده، در فصل 37 آن ، بخشی را با عنوان »الفتن« قرار داده است. او در این بخش احادیثی را در رابطه با حضرت مهدی(عج) و مباحث مربوط به او ذکر کرده است.


4️⃣مسند احمد؛ احمد بن حنبل ابوعبدالله الشیبانی (م 241 ق)، از پیشوایان چهار گانه اهل سنّت است. وی در کتاب مسند احادیث مختلف و متعددی را دربارة حضرت مهدی(عج) ذکر کرده است. 


5️⃣سنن ابن ماجه؛ محمّد بن یزید ابوعبدالله القزوینی (م 275 ق) از حدیث شناسان و محدثان معروف و زبردست اهل سنّت بوده و سنن وی در زمره صحاح ششگانه قرار گرفته است. وی در کتاب الفتن این مجموعه، بخشی را به بیان احادیث مهدی با عنوان »باب خروج المهدی« اختصاص داده است.


6️⃣سنن ابو داود؛ این کتاب نیز یکی از صحاح شش گانه اهل سنّت بوده و به وسیله سلیمان بن الاشعث ابو داود السجستانی (م 275 ق) نگارش یافته است. وی در این مجموعه بخشی را با عنوان #«کتاب المهدی» به صورت مستقل ذکر کرده که با حدیث 4279 آغاز می­شود.


7️⃣سنن ابو داود؛ این کتاب نیز یکی از صحاح شش گانه اهل سنّت بوده و به وسیله سلیمان بن الاشعث ابو داود السجستانی (م 275 ق) نگارش یافته است. وی در این مجموعه بخشی را با عنوان #«کتاب المهدی» به صورت مستقل ذکر کرده که با حدیث 4279 آغاز می­شود.


8️⃣کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال؛ علاء الدین علی المتقی بن حسام الدین الهندی (م 975 ق) با تالیف کتابی چون کنزالعمال شهرت به سزایی دارد. این جامع حدیثی از جمله معروف‌ترین مجموعه‌های حدیثی موجود اهل سنّت است. که ایشان علاوه بر روایات پراکنده، فصلی را با عنوان #«خروج المهدی» گشوده و در آن ده­ها حدیث را از منابع مختلف نقل کرده است. این احادیث از شماره 38651 آغاز شده و تا روایت 38708 ادامه یافته است.


9️⃣ کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال؛ علاء الدین علی المتقی بن حسام الدین الهندی (م 975 ق) با تالیف کتابی چون کنزالعمال شهرت به سزایی دارد. این جامع حدیثی از جمله معروف‌ترین مجموعه‌های حدیثی موجود اهل سنّت است. مؤلف ـ که جداگانه تألیفی درباره حضرت مهدی(عج) با عنوان البرهان فی علامات مهدی الآخر الزمان دارد ـ در مجموعه حدیثی کنزالعمال علاوه بر روایات پراکنده، فصلی را با عنوان #«خروج المهدی» گشوده و در آن ده­ها حدیث را از منابع مختلف نقل کرده است. این احادیث از شماره 38651 آغاز شده و تا روایت 38708 ادامه یافته است.

◀️ ادامه در قسمت بعد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی