زندگی به رنگ خدا

انسان رنگ پذیر است و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد
زندگی به رنگ خدا

انسان ذاتا رنگ پذیر است و هر رنگ را می‌پذیرد و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد
"صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً" چرا که انسان خلیفه خدا است "قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً"

آخرین نظرات

زندگی به رنگ خدا

انسان رنگ پذیر است و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد





يكشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۵۵ ب.ظ

 

عید فطر عید پیروزی متقین برا شیطان رجیم


مفهوم عید :
عید در لغت از ماده عود است به تکرار و برگشتن؛ و وجه نام گذاری آن به دو جهت است که در شرح النضید این‌گونه بیان نموده است.
  1-  برای اینکه آن روز عطایا و منافع خدا زیاد و مکرر به بندگانش می‌رسد
 2-  برای اینکه خوشحالی و رحمت بر می‌گردد و تکرار می‌شود، به  بر گشتن آن روز عید می‌گویند. [۱]  و در اصطلاح دینی عید روزی است که در آن روز بندگان از  عذاب خدا وند متعال آزاد می‌شود و گناهان بندگان را می‌بخشند و به آنان جوائز اهداء می‌کنند.
عید فطر  روز تقسیم جوائز:
عید روزی تقسیم جوائز به مبارزان جهاد اکبر است،  چنانچه جابر، از امام باقر علیه‌السلام روایت کرده است که چون رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم هلال ماه رمضان را مشاهده می‌فرمود، رو به قبله می‌کرد و می‌گفت: پروردگارا! این ماه را با آسایش و ایمان، و تندرستی و اسلام، و عافیت و اجلال، و روزی فراوان، و دوری از آلام، و تلاوت قرآن کریم، و توفیق نماز و روزه برای ما آغاز فرما. پروردگارا! ما را برای (روزه داری در) ماه رمضان سلامت عنایت فرما، و این ماه را به سلامت برای ما به پایان بر، و این ماه را سلامت بدار تا هنگامی که به پایان می‌رسد و ما را آمرزیده باشی. سپس روی به مردم می‌کرد و می‌فرمود: ای گروه مسلمانان! با رؤیت هلال ماه رمضان، دیوان مردود درگاه الهی را به زنجیر کشند، و درهای آسمان و بهشت و رحمت الهی می‌گشایند، و همه درهای جهنّم را می‌بندند، و دعا مستجاب می‌گردد، و خداوند متعال به هنگام هر افطار، آزادشدگانی دارد که آن‌ها را از آتش جهنّم رهایی دهد، و هر شب منادی حق ندا می‌کند: «آیا خواهنده نیازمندی هست؟ آیا خواهان توبه و آمرزشی هست؟ پروردگارا! برای کسی که از مال خود انفاق می‌کند، عوض و برای کسی که بخل می‌ورزد تلف شدن مال را مقرر فرما». پس اگر هلال شوّال طلوع کند به مؤمنین ندا رسد که: بشتابید برای دریافت جایزه‌های خود که این روز، روز جایزه است. سپس امام باقر علیه‌السلام فرمود: سوگند به آن کسی که جانم در دست اوست که این جایزه‌ها درهم و دینار نیست [۲].  عید روزی پیروزی انسان بر شیطان در نبرد جهاد اکبر، عید روزی شکست سخت دشمن که مسلمانان این پیروزی را در پایان ۱ ماه جهاد اکبر و مبارزه عظیم با شیطان و هوای نفس را جشن می‌گیرند و این فتح عظیم را با ندای بلند (الله اکبر الله اکبر، و الله اکبر و لا اله الاالله و الله الحمد... ) به همدیگر تبریک می‌گویند، و برای شکر گذاری از خداوند منّان نماز با شکوه عید بر گذار می‌کنند.
عید فطر جشن موفّقیت در امتحان الهی:
بعد از ۱ ماه صبر و تحمّل در برابر گرسنگی و تشنگی و امیال نفسانی را جشن می‌گریم، زیرا مان رمضان ماه امتحان و آزمایش بندگان است که باید هر انسان آنچه از دین و آموزه‌های اسلامی آموخته است را در این ماه باز کنند: و عده‌ای هم در این ماه مانند دانش آموزان عادت تقلب دارند و تقلب می‌کنند، و بعضی هم اصلاً شرکت نمی‌کنند. عده در این آزمایش بزرگ الهی بدون هراس شرکت می‌کنند و در آخر سربلند و پیروز در جشن با شکوه عید فطر شرکت می‌کنند که خداوند منّان مربی هستی به آن جایزه می‌دهند که (اغْدُوا إِلَی جَوَائِزِکُمْ فَهُوَ یَوْمُ الْجَائِزَة...[۳]) بشتابید به سوی جوائزتان که امروز روز جایزه است. پس ورز جشن کسانی است این امتحان الهی را با موفّقیّت پشت سر گذاشته و توانسته است در برابر تمام مشکلات روزه اعم از شکم، چشم، شهوت، و پول و... از خود صبر و تحمل نشان دهند، چنانچه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آ له و سلم فرمود: «الصّوم نصف الصّبر [۴]  . الصّبر نصف الایمان. [۵]» روزه نصف از صبر است و صبر نصف از ایمان است.  کسی که این جرئت را دارد که در آزمایش الهی با استعانت از او شرکت نموده و از خود صبر و برده باری نشان داده و در مقابل شیطان و هوای نفسانی مقاومت نموده است، و با گرفتن روزه در ماه رمضان اعلام می‌کند که دریچه‌های و رود شیطان را به خود بسته است، زیرا که شیطان از دریچه‌ای شکم و شهوت و پول است که انسان را گمراه می‌کنند، گوی او با گرفتن روزه با شیطان دهن کجی می‌کند، که اگر و تو با این وسائل مردم را به گمراه می‌کشانی بدان که من هر سه دریچه ره نموده‌ام و حتی برای اجرای دستور خدایم، شکم و شهوت را از روزی حلال باز داشته‌ام؛ و سپس در آخر ماه رمضان پولی را به عنوان زکات فطره می‌پردازند و با این نشان می‌دهند که او آمادگی کامل دارد که از دارای و ثروتش دست بکشد [۶]. و کسی که شکم و شهوات خود را نگه داشته، مقداری از مال خود را در راه خدا انفاق نموده در حقیقت پیروزی خود را بر شیطان تاکید نموده و باید این چنین نصر و پیروزی را جشن گرفت، چون عید حقیقی این است که در ان روز بخشیده شده و گناه نکند کما اینکه مولای ما امیر مؤمنان فرمود: إنّما هو عید لمن قبل اللَّه صیامه و شکر قیام هو کلّ یوم لا یعصی اللَّه فیه فهو یوم عید [۷].این عید کسی است که خداوند  روزه او را پذیرفته  و نماز او را ستوده است، و در هر روزی که در آن روز نا فرمانی خدا را نکیم آن روز عید است. در این کلام امیرالمؤمنین فهمیده‌امی شود:
 الف: عید واقعی  روزی که  خداوند متعال اعمال انسان را بپذیرد.
ب: روزی که در آن گناه و نافرمانی خدا نکیم. امید و ارم که خداوند متعال این تحفه ناقابل را به حق محمد و آل محمد از این بنده عاصی بپذیرد.  

------------- پاورقی----------------
۱- النضید شرح.
۲  - ترجمه ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ، محمد علی مجاهد ص: ۱۸۰
۳ - ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: ۶۵.
۴ - شهاب الأخبار با ترجمه، متن، ص: ۷۲.
۵ - آرام بخش دل داغ دیدگان، ص: ۱۰۳.
۶ - این است ماه رمضان: ص ۳۱۱.
۷ - نوادر الحکم و الآثار آثار و حکمت‌های شگفت ص: ۶۹۳.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی