زندگی به رنگ خدا

انسان رنگ پذیر است و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد
زندگی به رنگ خدا

انسان ذاتا رنگ پذیر است و هر رنگ را می‌پذیرد و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد
"صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً" چرا که انسان خلیفه خدا است "قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً"

آخرین نظرات

زندگی به رنگ خدا

انسان رنگ پذیر است و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد





سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۰ ق.ظ

حدیث امام علی علیه السلام درباره وجود خدا

امام علی علیه السلام در این حدیث با اشاره به نظم و هماهنگی موجود در جهان، مانند گردش خورشید و ماه، رشد گیاهان و تنوع موجودات، به وجود آفریدگاری حکیم و دانا اشاره می‌کنند. ایشان همچنین با طرح این سوال که آیا ساختمانی بدون سازنده یا جنایتی بدون جنایتکار وجود دارد، به این نتیجه می‌رسند که هر چیزی نیاز به علت دارد و جهان هستی نیز بدون علت نیست.


🍀🌸امیرالمومنین علی‌علیه‌السلام فرمودند:
🍀🌸فانْظُرْ إِلَى اَلشَّمْسِ وَ اَلْقَمَرِ وَ اَلنَّبَاتِ وَ اَلشَّجَرِ وَ اَلْمَاءِ وَ اَلْحَجَرِ، وَ اِخْتِلاَفِ هَذَا اَللَّیْلِ وَ اَلنَّهَارِ، وَ تَفَجُّرِ هَذِهِ اَلْبِحَارِ، وَ کَثْرَةِ هَذِهِ اَلْجِبَالِ، وَ طُولِ هَذِهِ اَلْقِلاَلِ، وَ تَفَرُّقِ هَذِهِ اَللُّغَاتِ وَ اَلْأَلْسُنِ اَلْمُخْتَلِفَاتِ، فَالْوَیْلُ لِمَنْ جَحَدَ اَلْمُقَدِّرَ، وَ أَنْکَرَ اَلْمُدَبِّرَ، زَعَمُوا أَنَّهُمْ کَالنَّبَاتِ مَا لَهُمْ زَارِعٌ وَ لاَ لاِخْتِلاَفِ صُوَرِهِمْ صَانِعٌ وَ لَمْ یَلْجَئُوا إِلَى حُجَّةٍ  فِیمَا اِدَّعَوْا، وَ لاَ تَحْقِیقٍ لِمَا اِدَّعَوْا وَ هَلْ یَکُونُ بَنَاءٌ مِنْ غَیْرِ بَانٍ، أَوْ جِنَایَةٌ مِنْ غَیْرِ جَانٍ ؟

🍀🌸پس اندیشه کن در خورشید و ماه، گیاه و درخت، آب و سنگ، آمد و شد این شب و روز، شکافته شدن این دریاها، فراوانی این کوه ها، بلندای این قلّه ها، گوناگونی این لغت ها و تفاوت زبان ها پس وای بر آن کسی که تقدیر کننده را نپذیرد و تدبیر کننده را انکار کند. گمان کرده اند که مثل گیاهانی اند که زارعی ندارند و برای تفاوت صورت هایشان، سازنده ای نیست، بر آنچه ادّعا کرده اند به دلیلی استناد نکرده اند (حجّتی ندارند) و بر آنچه نگه داشته اند تحقیقی نکرده اند. آیا ممکن است ساختمانی بدون سازنده یا جنایتی بدون جنایتکار باشد؟
📚منبع: بحارالانوار ج۶۱،ص۴۰

تحلیل محتوایی حدیث امیرالمؤمنین علیه السلام
این حدیث شریف به زیبایی به مسئله وجود خدا و آفرینش هستی پرداخته و با ارائه دلایل عقلی و تجربی، بر وجود آفریدگاری حکیم و دانا دلالت می‌کند.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام در این حدیث، به چند دسته از دلایل برای اثبات وجود خدا اشاره کرده‌اند:

1. دلایل مشاهده‌ای:
 نظم و هماهنگی در عالم هستی: اشاره به پدیده‌هایی مانند گردش خورشید و ماه، رویش گیاهان، جریان آب‌ها، وجود کوه‌ها و... که همه نشان از وجود یک نظم دقیق و هماهنگی در عالم هستی دارند.
 تنوع و تفاوت در آفرینش: اشاره به تفاوت‌های موجود در زبان‌ها، نژادها، شکل و شمایل موجودات و... که همه نشان از وجود یک آفریدگار حکیم و دانا دارند.
پدیده‌های طبیعی: اشاره به پدیده‌هایی مانند شب و روز، جزر و مد دریاها و... که همه نشان از وجود یک قدرت برتر دارند.

2.دلایل عقلی:
استحاله وجود اثر بدون علت: حضرت علی علیه السلام با طرح سؤالاتی مانند "آیا ممکن است ساختمانی بدون سازنده یا جنایتی بدون جنایتکار باشد؟" به این نکته اشاره می‌کنند که هر اثری نیاز به علت دارد و نمی‌توان وجود عالم هستی را بدون علت دانست.
رد نظریه تصادف: حضرت علیه السلام با اشاره به نظم و هماهنگی موجود در عالم، نظریه تصادفی بودن آفرینش را رد می‌کنند.

نتیجه‌گیری:
امیرالمؤمنین علی علیه السلام با ارائه این دلایل، به دنبال اثبات این مطلب هستند که وجود عالم هستی و نظم حاکم بر آن، دلالت بر وجود آفریدگاری حکیم و دانا دارد. ایشان با استفاده از زبان ساده و مثال‌های قابل فهم، این مطلب را به صورت روشن و واضح بیان کرده‌اند.

این حدیث، یکی از قوی‌ترین و جامع‌ترین دلایل عقلی برای اثبات وجود خدا است. این حدیث نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای همه انسان‌هایی که به دنبال یافتن پاسخ سوالات اساسی درباره هستی هستند، می‌تواند مفید باشد.
 

A deep analysis of Imam Ali's hadith about the existence of God and its evidence

 

In this hadith, Imam Ali (peace be upon him) points to the existence of a wise and knowledgeable Creator by referring to the order and harmony in the universe, such as the rotation of the sun and moon, the growth of plants, and the diversity of living beings. He also raises the question of whether a building can exist without a builder or a crime without a criminal, concluding that everything requires a cause, and the universe is no exception.


"Look at the sun and the moon, the plants and the trees, the water and the stones, the alternation of night and day, the surging of the seas, the abundance of mountains, the height of peaks, the diversity of languages and tongues. Woe to those who deny the Determiner and reject the Planner. They claim to be like plants, with no sower, and no maker for their diverse forms. They have not resorted to any argument for their claim, nor have they investigated what they assert. Can there be a building without a builder, or a crime without a criminal?"

This profound hadith beautifully addresses the issue of God's existence and the creation of the universe. By presenting rational and empirical evidence, it convincingly points to the existence of a wise and knowledgeable Creator.

Imam Ali (peace be upon him) presents several categories of evidence in this hadith to prove the existence of God:

  1. Empirical Evidence:

    • Order and Harmony in the Universe: The hadith refers to phenomena such as the rotation of the sun and moon, the growth of plants, the flow of water, the existence of mountains, etc., all indicating a precise and harmonious order in the universe.
    • Diversity and Difference in Creation: The hadith highlights the differences in languages, races, and the shapes of beings, which all point to the existence of a wise and knowledgeable Creator.
    • Natural Phenomena: The hadith mentions phenomena such as night and day, the tides, etc., which all indicate the existence of a higher power.
  2. Rational Evidence:

    • The Impossibility of an Effect Without a Cause: Imam Ali (peace be upon him) asks, "Can there be a building without a builder, or a crime without a criminal?" This emphasizes that every effect requires a cause, and the existence of the universe cannot be without a cause.
    • Rejection of the Theory of Chance: By referring to the order and harmony in the universe, Imam Ali (peace be upon him) rejects the theory that creation is merely a result of chance.

Conclusion: By presenting this evidence, Imam Ali (peace be upon him) seeks to prove that the existence of the universe and the order governing it indicates the existence of a wise and knowledgeable Creator. Using simple language and understandable examples, he clearly and explicitly conveys this message.

This hadith is one of the strongest and most comprehensive rational arguments for the existence of God. It is not only beneficial for Muslims but also for all human beings seeking answers to fundamental questions about existence.

 



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی