زندگی به رنگ خدا

انسان رنگ پذیر است و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد

انسان رنگ پذیر است و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد

زندگی به رنگ خدا

انسان ذاتا رنگ پذیر است و هر رنگ را می‌پذیرد و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد
"صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً" چرا که انسان خلیفه خدا است "قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً"

پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۰ آذر ۹۶، ۲۳:۴۷ - سیّد محمّد جعاوله احسنت
  • ۲۱ آبان ۹۶، ۱۵:۱۲ - سیّد محمّد جعاوله خوب

دولت مهدوی

جمعه, ۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۹ ق.ظ

دولت مهدوی

توضیح مطلب

1. «دولت مهدوی»

در حدیث قدسی در پایانِ ذکر امام معصوم آمده است:

وَ أٌکملُ ذَلِکَ بِابنِهِ (م ح م) د رَحمَهً لِلعَالَمِین.[1]

و تکمیل می کنم [سلسله امامان] را به فرزندش (م ح م د) به عنوان رحمتی برای همه جهانیان.

و در سخنی از خود حضرت آمده است:

أنَّ رَحمَهَ رَبَّکُم وَسِعَت کُلَّ شَیءٍ وَ أنَا تِلکَ الرَّحمَه. [2]

همانا رحمت پروردگارتان همه چیز را فرا گرفته و من آن رحمت بیکران الهی هستم.

و در بیان معصومان علیهم السّلام چنین توصیف شده است.

و أشفَقَ عَلَیهِم مَن أبَائِهِم وَ أُمَّهاتِهِم.[3]

[امام] دلسوزتر است بر مردم از پدران و مادرانشان.

أُوسَعُکُم کَهفاً وَ أَکثَرُکُم عِلما وَ أٌوصَلُکُم رَحِما.[4]

[حضرت مهدی علیه السّلام] از همه‌ی شما، مردم را بیشتر پناه می دهد و از همه ی شما علمش افزون تر و رحمت و لطفش از همه فراگیرتر است.



2. «عدالت_مهدوی» 

هنگامی‌که قائم قیام می‌کند، برای اداره هر یک از مناطق جهان،‌فردی را می‌فرستد و به وی می‌گوید: پیمان تو به دست توست و اگر با مطلبی روبه­رو شدی که آن را نفهمیدی و روش قضاوت در موردش را ندانستى، به دست خود نگاه کن و به آنچه در آن است،‌عمل کرد.[5]

فراهم آوردن رفاه و آسایش و ایجاد شرایطی که در آن همه افراد جامعه جهانی بدون نگرانی زندگی کنند، در سرلوحه برنامه‌های کاری حضرت مهدی(ارواحنا فداه) قرار دارد. [6]



امام حسین(علیه السلام) در فراز مهمی می فرماید:

... اذا قام قائم، العدل وسع وسعه عدل البر و الفاجر.

هنگامی که قائم قیام می کند، عدل گسترده می شود و این گستردگی عدالت، نیکوکار و فاجر را در بر می گیرد.[7][8]



2. امنیت_مهدوی 


1) امنیت اقتصادی

بنا بر آیات و روایات، حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از این ناامنی های به دور است.

ظهور امام کلید گشایش گنج های زمین و آسمان است؛ هم چنانکه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: «در پایان امت من، مهدی خروج می کند. خداوند باران را به وسیله او فرود می آورد و زمین گیاه خود را می رویاند. او اموال را به تساوی تقسیم می کند و چهارپایان را فراوان می گرداند و این امت بزرگ می شود».[9]

در روایت دیگری از حضرت آمده است: «مهدی در امت من است ... پیروان من در آن زمان نعمتی می یابند که هرگز همانند آن نعمت را نیافته اند. زمین خوردنی های خود را عطا نموده و چیزی از آن اندوخته نمی کند. ثروت در آن روز مانند خرمن جمع آوری می شود». [10]


2) امنیت سیاسی

از منظر اسلام هر حکومت باطلی مطرود است. حکومت تنها از آن خداوند متعال است و اولیای خدا به اذن او بر مردم حاکمند. طبق آیات و روایات غلبه حق بر باطل و نابودی حکومت های نامشروع امری حتمی است؛ حتی اگر یک روز به پایان دنیا مانده باشد:«وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقًا»؛ «و بگو: حق آمد و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابود شدنی است».[11]

امام باقر علیه السلام در تأویل این آیه شریفه فرموده است: «زمانی که قائم قیام کند، پادشاهی باطل را از بین می برد».[12]


3) امنیت اجتماعی

در روایتی آمده است: «بدانید آن کس از ما که فتنه های آینده را دریابد، با چراغی روشنگر در آن گام می نهد و بر همان سیره و روش پیامبر و امامان معصوم رفتار می کند تا گره ها را بگشاید، بردگان و ملت های اسیر را آزاد نماید، جمعیت های گمراه و ستمگر را پراکنده و حق جویان پراکنده را جمع آوری کند. او سال های طولانی در پنهانی از مردم به سر می برد؛ آن چنان که اثرشناسان اثر قدمش را نمی شناسند گرچه در یافتن اثرها و نشانه ها تلاش فراوان می کنند. سپس گروهی برای در هم کوبیدن فتنه ها آماده می گردند و چونان شمشیرها صیقل می خورند. دیده هایشان با قرآن روشنایی می گیرد و در گوش هایشان تفسیر قرآن طنین افکند و در صبح گاهان و شام گاهان جام های حکمت سر می کشند».[13]


4) امنیت روانی و معنوی

 با ظهور امام که حکومت عدل الهی بر پا می شود، اسلام که بر طبق روایات جز اسمی از آن در آخرالزمان باقی نمی ماند، ایا و زنده می شود: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ ‏بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» ؛ « او کسی است که پیامبرش را با هدایت و دین درست، فرستاد تا آن را بر هر چه دین است پیروز گرداند، هر چند مشرکان خوش نداشته باشند».[14]



در روایتی نیز آمده است که هنگامی که قائم قیام کند ـ هر کس اهل هر دینی باشد ـ به اسلام گرایش پیدا کند و به آن ایمان آورد.[15]



آگاهی و معرفت از لوازم اصلی تأمین امنیت فرهنگی است. با زنده شدن اسلام و برپایی حکومت الهی، طبیعت بشر به جایگاه اصیل خود ـ مقام خلیفه اللهی ـ واقف می شود. آنگاه فرهنگ غنی اسلامی بر پا می شود و آرامش و طمأنینه فرهنگی و معنوی باز خواهد گشت.

امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه 41 سوره حج می فرماید: « این آیه در مورد آل محمد و مهدی و یاروان آن هاست که خداوند آنان را مالک شرق و غرب زمین می گرداند و دین را آشکار می سازد و به وسیله او و یارانش، بدعت ها را نابود می کند؛ همانطور که بی خردی را به وسیله حق نابود نمود و چنان کند که اثری از ستم دیده نشود و به نیکی ها فرمان می دهد و از زشتی ها جلوگیری می کند» . [16][17]

= پاورقی: 


1] کافی، ج۱، ص ۵۲۸.


[2]بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۱.


[3]همان، ج۲۵، ص ۱۱۶.


[4]همان، ج۵۱، ص ۱۱۵.


[5]بحارالانوار، ج 52،‌ص 365.


[6]گلبرگ شماره 110.


[7]بحارالانوار، ج 27، روایت 24، باب 4، ص 90


[8]مجله  انتظار  پاییز 1383، شماره 13.


[9]نوری، میرزا حسین، مستدرک الوسایل، ج۴، ص۵۵۸.


[10]طبسی نجفی، محمدرضا، مهدی منتظر، ج۴، ص۲۳۶.


[11]اسراء:81


[12] تفسیر برهان، ج۱، ص۶۱۷.


[13]نهج البلاغه، خطبه 15.


[14]صف: 9.


[15]مستنبط، سید احمد، قطره ای از دریای فضایل اهل بیت علیهم السلام، ج1، ص735.


[16]تفسیر قمی، ص 441.


[17]نویسنده: زهرا رضاییان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی