زندگی به رنگ خدا

انسان رنگ پذیر است و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد
زندگی به رنگ خدا

انسان ذاتا رنگ پذیر است و هر رنگ را می‌پذیرد و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد
"صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً" چرا که انسان خلیفه خدا است "قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً"

آخرین نظرات

زندگی به رنگ خدا

انسان رنگ پذیر است و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد





سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۰۳:۴۷ ب.ظ

نعمت عقل

یکی از نعمت های خداوند متعال به ما عنایت نموده نعمت عقل است اما درباره نعمت عقل، از وجود مبارک حضرت صادق (ع) در صفحه (ره) 0 جلد اول اصول کافى نقل شده که پروردگار عالم وقتى عقل را آفرید، به عقل خطاب کرد، موجودى را محبوب‏تر از تو نیافریدم؛ یعنى احبّ خلق خدا در وجود تک تک ما قرار داده شده، و اگر بتوانیم این سرمایه عظیم معنوى را به طرز صحیح بکار بگیریم، به طور یقین، احبّ عباد خدا مى‏شویم.

 اگر ما همه عالم خلقت را به یک درخت تشبیه کنیم، پرقیمت‏ترین و باارزش‏ترین شاخه این درخت، شاخه وجود انسان است. چرا چنین است؟ چون پرمنفعت‏ترین میوه آفرینش را خدا در این شاخه قرار داد، و با قرار دادن عقل در وجود ما، پروردگار عالم ما را گرامى داشت و احترام کرد و به ما ارزش داد. 

اهل دل وقتى آیه‏ «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِى آدَمَ»  را مى‏خواهند تفسیرکنند، در برابر این پرسش که بنى‏آدم به چه چیزى کرامت پیدا کرده است، مى‏گویند، به عقل. چون این عقل، واسطه بین ما و بین همه حقایق عالم هست.  بزنطى وقتى از حضرت رضا (ع) پرسید، ما حقیقت را به چه وسیله‏اى درک کنیم و به سراغ چه کسى برویم؟ فرمودند: «الْعَقْلُ»؛ با عقل است که مى‏توانید خدا را بشناسید؛ با عقل است که مى‏توانید نبوت را بفهمید؛ با عقل است که ولایت اولیاى خدا را درک مى‏کنید. 

 امام صادق (ع) مى‏فرماید: با عقل است که خدا عبادت مى‏شود؛ با عقل است که بهشت به دست مى‏آید. تعطیل کردن عقل، به معناى قطع رابطه با خدا، قیامت، انبیاء، ائمه و قرآن مجید است.  شما سوره مبارکه تبارک را بخوانید، در آن خداوند از اهل جهنم خبر مى‏دهد که روز قیامت از دوزخیان سؤال مى‏کنند، علت دوزخى شدن خودتان را بگویید. آن‏ها جواب مى‏دهند: «لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِى أَصْحَابِ السَّعِیرِ». اگر ما ابزار شناخت را که یکى از آن‏ها گوش است، درست به کار گرفته بودیم و اگر عقل را به میدان زندگى کشیده بودیم، الان اهل این آتش برافروخته نبودیم.  و خداوند عقل معیار سنجش اعمال قرار می دهد و در روایت از امام صادق علیه نقل شده است شخصی خدمت حضرت رسید و از عبادت فردی تعریف کرد و امام علیه السلام فرمود «کیف عقله؟»

و برای اینکه از نعمت عقل درست استفاده کنیم از چیزهای که عقل را زائیل می کند پرهیز کنیم مثل استفاده از مواد مخدر و موسیقی های مخرب و مشروبات الکولی که عقل انسان را ضعیف می کند. و همچین از عقل ما ن در  مسیر درست که فطرت ما یاری می کند استفاده کنیم.  

برگرفته از کتاب چهار نعمت حجت الاسلام انصاریان.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی