زندگی به رنگ خدا

انسان رنگ پذیر است و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد
زندگی به رنگ خدا

انسان ذاتا رنگ پذیر است و هر رنگ را می‌پذیرد و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد
"صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً" چرا که انسان خلیفه خدا است "قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً"

آخرین نظرات

زندگی به رنگ خدا

انسان رنگ پذیر است و چه بهتر که رنگ خدایی داشته باشد





جمعه, ۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳ ب.ظ

محبوب‌ترین نهاد

خانواده ، یکى از این گونه مجموعه هاست و از مقدس ترین نهادهاى اجتماعى و پیوند دهنده افراد به شمار مى آید.


آنچه افراد را وادار مى سازد که با هم زندگى مشترک و جمعى داشته باشند و در واقع ، زیر ساخت پدید آمدن این گونه نهادها نیاز متقابل آنان است ، چه در مسایل فکرى و حل مشکلات اجتماعى خود، چه در مسایل و زمینه هاى اقتصادى و اشتغال و معیشت ، و چه از نظر روحى و عاطفى و غریزى .


بنیان نهادن نهاد خانواده هم تامین کننده نیازهاى روحى و عاطفى انسان هاست ، هم روحیه تعاون و ایثار را زنده و تقویت مى کند و زمینه ساز بروز استعدادهاى انسان مى گردد. رمز و راز تاکید شدید اسلام بر ازدواج نیز در همین نکته نهفته است ، زیرا با این برنامه ، انسان ها حیاتى فطرى تر و رو به کمال ترى مى یابند. در بیان نورانى حضرت رسول (صلى الله علیه و آله ) ازدواج به عنوان محبوب ترین بنیاد نزد خداوند به شمار آمده است :


ما بنى بناء فى الاسلام احب الى الله عزوجل من التزویج (۱).


در حدیث دیگرى از آن حضرت ، ازدواج به عنوان آبادى یک خانواده ، و در مقابل آن ، طلاق به عنوان ویران شدن یک خانه با جدایى بیان گشته است . در این حدیث ، رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) ضمن تاکید و تشویق بر ازدواج و عهده دارى زندگى و مخارج یک زن ، مى فرماید: در اسلام ، هیچ چیز نزد خداوند محبوب تر از خانه اى که با ازدواج ، آباد مى شود، نیست . در مقابل ، هیچ چیز نزد پروردگار، نکوهیده تر از آن نیست که خانه اى در اسلام ، به وسیله ، ویران گردد:


ما من شى ء احب الى الله عزوجل من بیت یعمر فى الاسلام بالنکاح ، و ما من شى ء ابغض الى الله عزوجل من بیت یخرب فى الاسلام بالفرقه یعنى الطلاق (۲).


البته مهم تر از اصل این نهاد و تشکیل خانواده ، انگیزه اى است که دو انسان را در سایه ازدواج ، به هم پیوند مى دهد و زندگى مشترک آغاز مى شود. نهاد خانواده با آنکه مقدس و معنى بخش زندگى و آرامش بخش روح و سالم کننده اخلاق و نگهدارنده دین و تامین کننده خلا روحى است ، اما اگر غفلت شود، یا انگیزه هاى ناسالم و غیر متعالى در آغاز کار وجود داشته باشد، یا توان مدیریت نسبت به این نهاد، ضعیف باشد، یا بنابر تفاهم و همدلى دو روح و دو فرد و گذشتن از برخى خودخواهی ها نباشد، ممکن است این کانون یا از هم بپاشد و این بنا دچار زلزله اختلافات و تنش هاى ویرانگر شود، یا پیوسته بحرانى و رنج آفرین باشد.


پا نوشت

۱-وسائل الشیعه ، ج ۱۴، ص ۳٫

۲-همان ، ص ۵٫



منبع : مقدس ترین نهاد اجتماعی | حجاب برتر 

نظرات  (۱)

۰۵ آذر ۹۷ ، ۰۰:۱۷ سیّد محمّد جعاوله
سلام
خداقوت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی